A közigazgatási területéhez tartozó erdőterület védetté nyilvánításáról

Törökbálint Nagyközség Önkormányzatának

20/1994 (VIII.18.) ÖK. sz. rendelete

a közigazgatási területéhez tartozó erdőterület védetté nyilvánításáról

 

 

Törökbálint Nagyközség Önkormányzata a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 1. § (1 ) bekezdésében-, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köz­társasági megbízottak valamint egyes centrális alárendeltségű szerveik feladat és hatásköreiről szóló 1991. évi XX.tv. 80. §- ában és a 85. § ( 1 ) bekezdés a-b) pontjában-, valamint az egyes környezet- és természetvédelmi jogszabályok módosításáról, továbbá a jegyző környezet- és természetvédelmi feladatairól valamint hatásköreiről szóló 24/1992 (I.28.) Korm. rendelet 2.§-ában foglalt felhatalmazás-, és a természetvédelemről szóló 1982. évi 4. sz. tvr. végrehajtására kiadott, s többször módosított 8/1982 (III.15.) MT. rendelet 9-12. §- ai alapján az illetékességi területéhez tartozó egybefüggő erdőterület helyi jelentőségű természetvédelmi területté (TT) nyilvánításáról (védetté nyilvánításáról) az alábbi rendeletet alkotja:

 

A védelem alá helyezés célja, a védett területek megnevezése

1.§

A helyi jelentőségű természetvédelmi terület létrehozásának célja a térségre jellemző őshonos növény- és erdőtársulások, valamint a hozzájuk kötődő állatvilág megőrzése, továbbá a rehabilitáció biztosítása. E célkitűzéseket a TT területét érintő valamennyi hatósági intézkedésénél és gazdasági döntésnél érvényre kell juttatni.

2.§

 

( 1 ) Az e rendelet által helyi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánított erdőterület pontos meghatározását (helyrajzi szám, kezelő illetve tulajdonos megnevezése, művelési ág, terület) az 1. sz. melléklet tartalmazza.

(2) A védelem alá helyezett erdőterület erdőtervi jeleit, faállomány-jellemzőit, a kezelési szabályzatot a 2. sz. táblázat tartalmazza. *

 

A helyi jelentőségű védelem biztosítására vonatkozó általános szabályok

 

3.§

 

A természetvédelmi hatóság előzetes hozzájárulása szükséges a védett természeti terület állagát, állapotát befolyásoló minden tevékenységhez, így különösen

 

a)a művelési ág megváltoztatásához

b)a terület bármely részének művelésből való kivonásához

c)telekalakításhoz, terület-felhasználáshoz, építéshez, létesítéshez és használatbavételhez

d)nyomvonalas létesítmény és földmű építéséhez

e)ipari tevékenység gyakorlásához szükséges telep létesítésének engedélyezéséhez

 

 

Az egyes tevékenységek gyakorlására vonatkozó szabályok

 

Erdőgazdálkodás

4.§

 

( 1 ) A védett területen az erdőművelés az üzemtervben és az éves tervekben előírt módon történhet. E rendelet hatályba lépése után az érvényben levő üzemtervet a természetvédelmi érdekeknek és e rendeletnek megfelelően korrigálni kell.

(2) A védett területre vonatkozó üzemterv és éves gazdálkodói terv a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulása mellett érvényes.

5.§

 

( 1 ) Az erdőgazdálkodási tevékenység során a jövőben meg kell őrizni azokat az erdőket, melyek állapota közel áll a természethez, a többiben pedig folyamatosan helyre kell állítani a természet-közeli állapotot. A természet-közeli erdőgazdálkodást olyan színvonalon kell folytatni, hogy az példa értékű legyen a többi terület számára is.

 

(2) A természet-közeliség jellemzői:

 

a) termőhelynek megfelelő fafaj-megválasztás,

b) felújításkor őshonos fafajok alkalmazása. Ettől eltérni csak kivételesen, a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulásával lehetséges.

c) a magról való természetes felújítási eljárások alkalmazása ott, ahol az ökológiai adottságok és faállományviszonyok lehetővé teszik,

d) elegyes, sokfajú, többszintű és vegyes korú faállomány-szerkezet kialakítása,

e) a biológiai és genetikai sokféleség megőrzése és gazdagítása célirányos erdőművelési eljárások alkalmazásával.

 

(3) A fafaj-cserés erdőfelújítások során tuskózásos talaj-előkészítés nem alkalmazható.

 

(4) A fokozatos felújító vágásokat térben és időben szakaszolni kell úgy, hogy a természetes felújítás feltételei megmaradjanak (anyaállomány egészségi állapota), ugyanakkor a térbeli rendet előre meg kell tervezni, biztosítva ezzel a táj képének harmóniáját.

 

6.§

 

( 1 ) A védett területen fakitermelést csak a vegetációs időn kívül szabad végezni. A fakitermelés, erdő, erdősáv, fasor megszüntetése csak a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulásával lehetséges.

 

(2) A fakitermelés során a nevelővágásokat úgy kell elvégezni, hogy a természetes erdőtársulásokra jellemző fafaj- és korösszetétel megmaradjon, vagy a tevékenység ennek irányába hasson. A tevékenység során kímélni kell a dús cserjeszintet is.

 

(3) Az egészségügyi termeléshez úgyszintén a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulása szükséges. Az egészségügyi termelés során azokat az odvas fákat és elszáradt egyedeket, amelyek az egészséges állományt és az erdőt látogató kirándulókat nem veszélyeztetik, meg kell őrizni az odúlakó madarak fészkelésének, a denevérek szaporodásának és egyes védett rovarfajok élőhelyének biztosítása érdekében.

 

(3) Véghasználatok során a fokozatos felújító vágásokat előre meg kell tervezni úgy, hogy a tervezett közelítő nyomvonalak minél jobban kerüljék el a természetes újulatot és a védett lágyszárú növényeket. A tervezés első fázisában ki kell jelölni az egyedi védelemre alkalmas fákat és facsoportokat. A fakitermelési tevékenység csak ezután kezdhető meg.

 

(4) Tarvágások esetén az egyszerre letermelhető terület nagysága maximum 1 hektár lehet. A tarvágással érintett terület mellett az újabb tarvágás csak akkor engedélyezhető, ha az előző terület felújítását a tulajdonos, kezelő befejezte, és azt az Erdő-felügyelőség átvette. Ettől eltérni csak kalamitás esetén, a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulásával lehetséges.

 

Vízgazdálkodás

 

7.§

 

A TT területére szennyvizet bevezetni, illetőleg ott leengedni tilos.

 

 

Vadgazdálkodás

 

8.§

 

( 1 ) A védett területen törekedni kell az őshonos vadállomány fenntartására. Nem őshonos fajok betelepítése tilos.

 

(2) Vadsűrűk, vadbúvók, vadetetők, sózók, szórók, dagonyák helyének kijelölésekor a természetvédelem érdekeit figyelembe kell venni. A vadlétszám a terület természetes vadeltartó képességének mértékéig csökkentendő.

 

(3) A TT területén a vadgazdálkodással kapcsolatos – a vadállomány kezelésével, fenntartásával foglalkozó – terveket a védetté nyilvánítóval egyeztetni kell.

 

Közlekedés

 

9.§

 

(1) A TT területén gépjárművel csak a terület tulajdonosa, kezelője közlekedhet. Más szervek, személyek által történő úthasználat csak a védetté nyilvánító előzetes írásos engedélye alapján lehetséges. Indokolt esetben a védetté nyilvánító a védett terület tulajdonosával, kezelőjével való egyeztetés alapján az úthasználati engedély kiadását a parkerdei infrastruktúra, illetőleg az út állagában esetleg bekövetkező károk helyreállításához köti.

(2) A természeti értékek bemutatására szolgáló utakat az idelátogató gyalogos turisták korlátlanul használhatják.

 

Látogathatóság, kutatás

 

10. §

 

( 1 ) A TT területén belül szabadon látogatható, korlátozottan látogatható és látogatás alól elzárt területeket kell kijelölni. A kijelölést a védetté nyilvánító végzi el a terület tulajdonosával, kezelőjével való előzetes egyeztetés után.

 

(2) A TT látogatható területén gondoskodni kell a látogathatóság feltételeinek biztosításáról (parkerdei infrastruktúra: erdei sétaút, letelepedő-hely, pad-asztal garnitúra, szemétgyűjtő, stb.).

 

(3) A természetvédelmi területen kutatást csak a védetté nyilvánító előzetes engedélyével lehet végezni.

 

Hatásköri és eljárási szabályok

 

11.§

 

( 1 ) Amennyiben e rendelet vagy magasabb szintű jogszabály eltérően nem rendelkezik, a jogszabály alkalmazása szempontjából védetté nyilvánítón Törökbálint Nagyközség Önkormányzatát kell érteni.

 

(2) Az önkormányzat a polgármestert bízza meg a hatáskörök gyakorlásával

 

a) a 3. § (2) bekezdése tekintetében, ha a terület-felhasználás, létesítmény-elhelyezés a parkerdei infrastruktúra körébe tartozó létesítmények, továbbá kutatási és egyéb célokból határozott időre felállított mobil létesítmények elhelyezését célozza, feltéve hogy az nem építési engedély köteles.

Nincs szükség előzetes hozzájárulásra akkor, ha a határozott időre felállított mobil létesítmény az erdő kezelője, tulajdonosa részére az erdőműveléssel összefüggő feladatok végzése céljából szükséges:

 

b) a 6. § (3) bekezdésében foglaltak vonatkozásában,

c) a 8. § ( 2 ) bekezdés vonatkozásában,

d) a 9. § (1) bekezdés vonatkozásában,

e) a 10. § (1) bekezdése vonatkozásában.

 

(3 ) Az önkormányzat szakbizottságát bízza meg a hatáskörök gyakorlásával

 

a) a 4. § (2) bekezdésben foglaltak vonatkozásában,

b) a 6. § ( 1 ) bekezdésben foglaltak vonatkozásában, feltéve, hogy a fakivágás maximum 1 hektár területre kiterjedő tarvágás.

c) a 8. § (3) bekezdésben foglaltak vonatkozásában.

 

(4) Nincs szükség a 6. § (1) bekezdésben említett előzetes hozzájárulásra akkor, ha a kezelő, tulajdonos a munkálatokat az üzemterv és éves gazdálkodói terv alapján végzi. A munkálatok megkezdéséről azonban a védetté nyilvánítót ilyen esetben is előzetesen tájékoztatni kell.

 

(5) A védelem alá helyezett erdőterület tulajdonosa, kezelője a védetté  nyilvánító hozzájárulásához kötött ügyekben a hozzájárulást írásban köteles megkérni, méghozzá úgy, hogy amennyiben a hozzájárulás megtételére az önkormányzat vagy bizottsága jogosult, akkor legalább 30 nap, ha pedig a hozzájárulás megtételére a polgármester jogosult, legalább 15 nap álljon rendelkezésre a válaszadáshoz. A hozzájáruló nyilatkozatot a nyilatkozattételre jogosultak minden esetben írásban kötelesek megtenni.

 

(6) A polgármester és az önkormányzat szakbizottsága a (2) és (3) bekezdésben felsorolt hatáskörök gyakorlásáról évente, a helyi védelem alá helyezett terület tulajdonosa, kezelője az erdőgazdálkodásról kétévente beszámol az önkormányzatnak.

 

 

Egyéb rendelkezések

 

14.§

 

1)E rendelet kihirdetése napján lép érvénybe.

 

(2) A rendelet kihirdetésével egyidejűleg megbízást kap a polgármester, hogy 1994. december 31-ig tegyen javaslatot egy mezőgazdasági és erdőgazdálkodási feladatokkal foglalkozó szakbizottság létrehozására.

 

(3) Mindaddig, amíg a (2) bekezdésben említett bizottság létrehozásáról az önkormányzat nem dönt, a 11. § (3) bekezdésében felsorolt feladatokat a Településfejlesztési Bizottság látja el.

 

 

Szabó Zoltánné                                     dr. Elek Sándor

jegyző                                                         polgármester

 

 

Záradék:A rendelet kihirdetésre került 1994. augusztus 18-án.

 

 

 

Dorka Ágnes

jegyző

 


1. sz. melléklet

 

 

Helyi természeti védettségre javasolt területek kimutatása

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kezelő, ill. tulajdonos neve

Helység neve

Helyrajzi szám

Művelési ág

Összesen hektár

 

 

 

Erdő

S. haszn. út

Kivett

 

Pilisi Parkerdő Rt. kezelő     Magyar Állam tulajdonos

Törökbálint

kült. 0179

3.1109

 

 

3.1109

 

 

0203/2

11.3510

 

 

11.3510

 

 

0205/5

39.3146

 

 

39.3146

 

 

0207/3

17.1946

1.4904

 

18.6850

 

 

0207/6

20.4734

0.5752

 

21.0486

 

 

0207/10

10.2900

 

 

10.2900

 

 

0207/11

19.4794

 

 

19.4794

 

 

0219

37.1760

 

 

37.1760

 

 

0272/2

49.6095

 

 

49.6095

Pilisi Parkerdő összesen

 

207.9994

2.0656

0

210.0650

Sasad Rt. tulajdonos

Törökbálint

0201/1

5.3418

 

 

5.3418

 

 

0201/2

 

1.2264

 

 

1.2264

 

 

0203/1

5.2640

 

 

5.2640

 

 

0205/1

9.7580

 

 

9.7580

Sasad Rt. összesen

 

21.5902

 

 

21.5902

Budakörnyéki Kertész Rt. tul.

Törökbálint

0250/1

0.6240

 

 

0.6240

Tüdőgyógyint. kez.                 P.m.Önk. tul.

Törökbálint

22

 

 

11.0954

11.0954

Mindösszesen

 

 

230.2136

2.0656

11.0954

243.3746

 

 

 

 

 

 

 

* Erdő jellegű terület beépítése 7 %-os

 

 

 

 

 

 


* Fénymásolat formájában a jegyzőkönyv melléklete tartalmazza

Kapcsolódó

Vélemény, hozzászólás?